۱۳۹۰ اردیبهشت ۴, یکشنبه

به مناسبت مرگ زود هنگام رفیق بهزاد کاظمی - نادر خليلى




به مناسبت مرگ زود هنگام رفیق بهزاد کاظمی، فعال عرصه ی سوسیالیسم ومبارزات کارگری

 نادر خليلى: دیروز22 آوریل، چراغ زندگی رفیق علیرضا(بهزاد کاظمی)در بیمارستانی در لندن، خاموش شد. اما چراغ اندیشه ی این رفیق سوسیالیست، هر چه نورانی تر، وافروخته تر، دارای زندگی است وهرگز خاموش نخواهد شد. ...
کارنامه ی رفیق بهزاد، دارای فرازهایی دور دست است که هرگز نمی تواند، در این مختصر، بازتاب یابد. با این وجود به گوشه های کوچکی از زندگی وروند مبارزاتی این جانباخته ی سوسیالیست، اشاره می شود. او در جهت مبارزه نام« بهزادکاظمی» را بر گزیده بود وما همواره او را با این نام، مورد خطاب قرار می دادیم.
رفیق بهزاد،در زمان سلطنت شاهی، برای تحصیل به انگلستان رفت ودر آنجا به فعالیت خود در عرصه ی سوسیالیسم و مبارزات کارگری، ادامه داد. پس از قیام 57 به ایران بازگشت ودر زاد_ روز خود، یعنی 22 بهمن، زخمی شد! بهزاداز یاران ودوستان نزدیک زنده یاد، یدالله خسروشاهی بود ودرکنار او، برای سوسیالیسم کارگری، مبارزه میکرد. در مراسم بزرگداشت ومرگ یدالله خسروشاهی و درهمگی سخنران هایش، به جایگاه خاص مبارزه ی طبقاتی کارگران، اشاره می نمود.
بهزاداز فعالین پیگیر« اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران»بود. فصلنامه ی اینترنتی«سامان نو» را ایجاد کرد. اتاق«اتحاد سوسیالیست ها» را درست کرده وفعالانه در آن شرکت میکرد ومباحث نظری سوسیالیسم را، همراه با عمل، به پیش می برد.
رفیق بهزاد، نویسنده ای چیره دست نیز بود و کتاب« ملی گرایان وافسانه ی دموکراسی»_ { کارنامه ی مصدق در پرتو جنبش کارگری ودموکراسی سوسیالیستی} را به چاپ رساند. در این کتاب 468 صفحه ای، تحلیلی روشن از روند مشروطه_ نقش مصدق_ انقلابات گوناگون_و فاکت هایی از کارل مارکس، ارایه شده است که رابطه ی، موضوعات وپیوستگی ماجراهای رخ داده در تاریخ ایران وجهان، به زلالی شرح و بسط داده شده اند. این اثر، یکی از آثار ارزشمندی است که بازگو کننده ی بسیاری ازمسائل ونحوه ی مبارزه، نقش انقلابات، تشکل ها، احزاب وهمچنین، جایگاه طبقه ی کارگر را در گذار این جریانات، نشان می دهد.
درک سوسیالیستی رفیق بهزاد، او را وادار می کرد تا در سخت ترین شرایط، همچنان در جهت منافع طبقه ی کارگر ومشکلاتی که این طبقه، با آن دست و پنجه نرم میکند، همواره پویا وکوشا باشد. از اینرو بهزاد، در این راستا، تمامی توان خود را به کار گرفته وفعالانه، در همگی جلسات و اعتراضات بر علیه نظام سرمایه داری جهانی وجمهوری اسلامی ایران، شرکت میکرد. به همین خاطر بود که کوچکترین حرکت های انقلابی وکارگری، در هر نقطه از جهان، ذهن او را به خود مشغول می داشت و از اولین کسانی بود که نقطه نظرات خود را درهر کدام از آن موارد، به نگارش در آورده و از راه های گوناگون، به دیگران منتقل می کرد.
ما جدای رفاقت در راستای اهداف سوسیالیستی ومبارزه ی طبقاتی کارگران، با بهزاد، رابطه ی«دوستی» داشتیم. اودر دوستی نیز کماکان، صادق و صمیمی بود. صداقت و صمیمیت بهزاد، حقیقتا در او نوعی جذابیت را، به وجود آورده بود که از همآن لحظه ی اول، اطرافیان، متوجه آن می شدند. کسانی که از نزدیک با بهزاددوستی داشته اند، به خوبی می دانند که این فعال عرصه ی سوسیالیستی، تا چه اندازه، پیگیر، دارای روحیه ی قوی مبارزاتی، جدیت بسیار زیاددر کارهای پیش رو وهمچنین قاطعیت در عمل را دارا بود.
همانطور که در بالا اشاره رفت، اگر چراغ فیزیکی رفیق بهزاد، خاموش شد؛ اما هیچگاه چراغی را که از لحاظ اندیشه ی سوسیالیستی _پویایی وجدیت در کار؛ افروخته بود، به خاموشی نخواهد گرایید.
یاد_ خاطره _اندیشه و خواست رفیق بهزاد کاظمی، همواره پاینده باد.
لینکی که در زیر می آید، سخنرانی کوتاه رفیق بهزاد است که در مراسم زنده یاد، یدالله خسروشاهی در لندن، اجرا شد. شنیدن این فایل کوتاه، نشانه ی فهم درست و درک سوسیالیستی این رفیق صمیمی ومبارز طبقه ی کارگر؛ می باشد.
http://www.youtube.com/watch?v=GGoeW8t4GlE
برقرار باد سوسیالیسم
مینو میرانی
نادر خلیلی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا پیغام خود را اینجا بنویسید